Jaroslava Hercíková - básně

Pro mě takové zjevení uprostřed letního prázdna. Autorku nelze zařadit do žádného proudu nebo literární skupiny, využívá jednoduchý jazyk, nehledá neobvyklá slova, slovník občas zabrousí i do odborných výrazů (katalytická reakce, hermeticky), zato využívá neobvyklého užití obyčejných slov, staví je na nečekaná místa a tím překvapuje čtenáře neočekávanými asociacemi.

Řekla bych, že moje poezie je hodně meditační, osobní, přemýšlivá. Fantaskní není. Já jsem člověk, který se snaží přidržovat jistý reality, aby mohl žít nějak. Žít někde, abych nežil, to nechci. Nazvala bych svoje psaní jakýmsi prozřením, napíšu a je to hotový, píšu velmi rychle a druhý den se většinou k tomu nevracím, maximálně to přepíšu, kouknu se, jestli jsem neudělala nějaký chyby. Když se mi něco nelíbí, nenechávám to uležet, protože to shnije. První posluchač mé vznikající sbírky je moje dcera Bára. Když něčím není úplně nadšená nebo se jí nezdá nějaké slovo, vyměním ho nebo úplně báseň vyhodím. (z dosud nepublikovaného rozhovoru Jaroslavy Hercíkové a Pavla Straky, s laskavým svolením autora)

Autorka recituje své básně: https://www.youtube.com/watch?v=XHOvK8nrWiY&ab_channel=BarboraN%C4%9Bmcov%C3%A1

Dílo:

Vzděláním je Hercíková zdravotní sestra, pracovala jako sociální pracovnice nejen v Čechách na dětské psychiatrii a v ústavu sociální péče, ale také v soukromých službách například v Itálii jako ošetřovatelka. Pochází z Liberce, dlouho žila v Mostě, ale nyní žije v Praze.
Její sbírky se věnují zejména mezilidským vztahům, pocitům, popisuje je jako autobiografické. Jak sama říká, sleduje běžné věci kolem sebe, prozaické věci. Její básně jsou jejím pohledem na všední věci. Nadpisy sbírek, jak sama uvádí, pochází od jejího nakladatele a jedná se o části jejího textu vytržené z kontextu. První básně publikovala časopisecky, například v časopise Vokno.

A poznání? To nemusíš vytáhnout paty z baráku, musíš mít představivost. Osvícení, který ty bys tam třeba čekal, může přijít i doma, nemá cenu to hledat někde jinde, to musíš mít v sobě. A jestli se spoléháš, že změnou prostředí se změní tvůj pohled a svět, tak takto to já nevidím. Důležité je to vnitřní. Podle mě to funguje všude velmi podobně, jak jsi na tom vnitřně, vnější prostředí to neovlivní. (viz rozhovor)

Ukázky:

sb. Chytat čerta za ocas

Co jsem to provedla?
Co jsem to chtěla?
Teď sbírám zbytky
účelových lží, navoněnejch keců, přetvářky.
Na to nestačí ruční praní,
strkám to všechno do pračky
na program těžký vyvářky.
Ať se to srazí, roztrhá,
ať se to vypere, odteče do kanálu,
špína i fleky od krve!
A ty už sem nikdy nechoď!!!
Ještě se vykoupu.
To co mě pálí
ze sebe voloupu.

<u>Aktivita před četbou, odpovězte na otázky:</u>

  • Co je to tma?
  • Jaká je tma?
  • Co dělá tma?
  • Proč se tmy bojíme?
  • Co všechno může tma symbolizovat?

sb. Zastrčit, vystrčit

báseň Tma

Svíjí se svinutá v záclonách
po zdech
po zemi
horká, rozpitá
vpíjí se
vsakuje
rozmnožena mnohostí stínů
ve spárách přebývá
ve smotcích pavoučích klínů
sevřená
v rozevření dne
do očí
do bělma stéká
však světlo v duši to nesnáší
křičí, že Tmu prý
světlo
svým světlem uráží.

<u>Aktivita po četbě, odpovězte na otázky:</u>

  • Na základě slov básně přidejte, co dalšího, čeho se obáváme, autorka ke tmě přidala, proč myslíte?
  • Co dělá tma v básni?
  • charakterizujte jazykovou složku básně:

<u>Aktivita před četbou:</u>

  • když jste smutní, co děláte? Co vás zbaví smutku?
  • Když jste smutní, co byste ocenili, aby udělali ti kolem vás.

báseň Smutná dívka

Cejtí jen bolest
a proto pěstmi na stěny buší
stěny jsou ze skla, chladné
hluché
nemají uši
tmavé roušky jí na oči padají
myšlenky se hřebenem na hladko
učesat nedají
Nenakrmená, nevyslovená
v područí bezrukého
má duši skříplou v záhybu
v kladkostroji zaseknutého
pohybu.

<u>Aktivita po četbě:</u>

  • vyhledejte v textu:
  • - potřebuji být vyslyšena, potřebuji se svěřit
  • - nevidí řešení
  • - mám v duši neklid, napadají mě různé věci
  • - potřebuji obejmout
  • - potřebuji být v bezpečí

báseň Co doopravdy miluji

Horké a studené střídání
smícháno v jediný proud
po nohou
po vlasech stéká mi
a boží muka mého těla
jsou hluboce předkloněná
jak při svatém přijímání
Voda pění, stéká
horama a úbočím
A má ruka vyvolená
drží sprchu
Znovu se sama křtím.
Omytá očištěná, suším tělo,
jež je plné vzlykání
Pak je teprv připraveno
tak odnáším ho a ukládám
ke spaní...

<u>Aktivity před čtením:</u>

  • následující báseň se jmenuje hygiena, co si pod tímto slovem představujete, co všechno je hygiena a k čemu slouží?
  • Co to znamená, když se o někom řekne, že je pan Důležitý?
  • jak funguje komunikace?

báseň Hygiena

Jako p. Důležitý
né, že by si od přírody šlapal
na jazyk, ale občas se mu v puse
zauzluje takovým způsobem,
že se pohádá sám se sebou
Naštvaný na všechny
bouchne pěstí do stolu
a dodá: "Důležitý je si rozumět!"
Aby bylo jasno!
Opravdu, jako když zatne rezavou
sekyru mezi půlky prodloužených
zad dveří. Zvlášť, když naštvaně
dodá: "Není co řešit!" Aby bylo
opravdu jasno zapne televizi při
tom zamilovaně hledí do ledničky
chce vyřešit v klidu svůj věčný
problém vnitřní prázdnoty
Spokojeně pronese další holou
vyleštěnou větu: "Do prdele!"
Co pak tady máme
to si zase dáme
K tomu není opravdu
co dodat
Vypadá to, že není
co řešit
a že to ani nejde!

<u>Aktivity po čtení:</u>

  • probíhá v básni komunikace mezi dvěma lidmi? Proč ano, proč ne? Ukažte přímo v textu:
  • v básni je několik frází, najděte je a vysvětlete je, proč jsou použity v textu, jakou tam hrají roli
  • jaké je vyznění básně, jakou situaci asi báseň popisuje, co cítíte?

báseň Nutný fakt

Cizorodý předmět
zaražený ostřím až po okraj
může způsobit:
akceleraci
kultivaci
determinaci
motivaci
v alternaci kompenzace
bez frustrace
ignorace
sdílení bez kvílení
vzhlížení bez zahledění
růst bez ohledu na období vegetace
rozšíření orientace
rozpohybování imaginace
kontinuální kreativitu
odvrácení, obrácení, probuzení
Na to stačí jenom jeden ostrý hrot!?
který ovšem nesmí minout
předem přesně nedefinovatelný
a nestabilní bod.

<u>Aktivity po četbě:</u>

  • popište autorčin jazyk v této básni, znáte význam všech užitých cizích slov? Co znamenají, vysvětlete je

K
Kritika se v kritickém bodě
opřela o kriticky slabé místo
kritizovaného, čímž ho vmanipulovala
do jisté krize s kritickými následky
stal se kritickým kritikem kritiky